23 mars 2012

Rotfruktsbiffar

Som liten fick jag en hel del husmanskost varav en hel del vegetarisk sådan. Två favoriter jag hade var raggmunkar samt potatisbullar

Än idag är potatis och rotfrukter en favorit och att det inte kostar så mycket gör det ju till perfekta ingredienser att ha hemma.

Nedan följer ett recept på ett par goda rotfruktsbiffar som får en härlig, lite söt smak i kombination med frön som får ännu mer smak när dem hettas upp. Jag serverade dem med yoghurt (ej på bild), men jag kan tänka mig att tzatziki är gott till.
Skala och grovriv 500 g rödbetor och 500 g morötter. Blanda rivet med 2 ägg, 1½ dl ströbröd och ½ dl pumpafrön och ½ dl sesamfrön (+ ev. hackad persilja). Smaka av med salt och peppar. Forma till ca tio (10) biffar. Hetta upp en stekpanna och stek biffarna i smör på medelvärme, ca 3 min/sida. Servera med valfri ceralie.

Vegansk/Äggfri variant: Ersätt äggen med vegetabilisk grädde, ca ½ dl.
Glutenfritt: Använd glutenfritt ströbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar