17 mars 2012

Davosgröt

Som sagt, det går att använda müsli till mycket, däribland Davosgröt, en kall gröt som har blivit en favorit hos många. 

När jag var liten hade jag många olika favoriter till frukost och en period var rivet Granny Smith, A-fil (gillar dess syrliga smak) och basmüsli det som helst intogs innan skolan. Med detta barndomsminne i åtanke gjorde jag min egen variant på Davosgröt, en "gröt" med lite helgkänsla. Blev riktigt gott; sött, saftigt och lite krispigt.

Idag vet jag inte riktigt vad dagen kommer bjuda på, men lite leversjukdomar och nutrition tänkte jag försöka att klämma in. Jag önskar er en underbar helg! Kram!

Grundrecept- 1 port
  • 1 dl müsli/valfritt gryn, t ex av havre
  • 2 dl naturell yoghurt
  • Tillbehör: t ex sylt/(torkad) hackad frukt/nötter/frön, vad du själv önskar helt enkelt!
Blanda gryn med yoghurt. Rör om och låt det stå i kylskåp över natten. Servera Davosgröten med valfria tillbehör.

För tjock konsistens? Späd med lite mer yoghurt.
Varianten på bilden: 
  • 2 dl naturell yoghurt
  • ca 3/4 dl basmüsli + 2 msk torkade tranbär
  • ca ½ grovt rivet Granny Smith
  • hackad mörk choklad/kakaonibs (kan uteslutas)
Blanda naturell yoghurt med fruktmüsli. Låt stå minst en timme. (Det går också bra att förvara blandningen i kylskåp över natten). Rör ner rivet äpple och hackad choklad/kakaonibs strax före serveringen. 

Mjölkfritt: Ersätt yoghurten med t ex sojayoghurt.
Glutenfritt: Välj glutenfritt havregryn el. glutenfri müsli.

1 kommentar:

  1. Så kul att höra att de kommit till användning :) Hoppas du har en fin helg! Kram

    SvaraRadera