3 februari 2012

Sommargröt m. quinoa, kanel, banan & jordgubbar

Idag är det vinterns kallaste dag  där jag bor, så därför värmde jag mig med en lite lyxigare gröt, liknande den på bilden ovan.

Det är nog egentligen en gröt som ska avnjutas till frukost en kylig sommarmorgon, då man känner för något värmande, men inte minst för att det (förhoppningsvis) finns söta, svenska jordgubbar att tillgå.

Jag tycker att den  är både mild för magen, god och så ger den en bra start på dagen. Det känns som att den kan falla både liten som stor i smaken.

Jag är intresserad av Bondepraktikan och om februari står det en hel del, t ex att om det är regnfritt i morgon så blir det ett vackert år, och vid Doroteadagen (dvs. på måndag) faller den mesta snön. Vi får hoppas att det inte regnar i morgon, men det är nog rätt sannolikt med tanke på alla minusgrader.

När det är såna här kyliga mornar längtar jag lite extra till sommaren, inte minst för att det är ljust och plusgrader ute. 

Nej, nu ska jag sluta svamla och ta itu med vensjukdomar. Hoppas att ni får en bra dag! Ta hand om er! Kram!

1 port
  • ½ dl quinoaflingor
  • ½ dl (rent) havregryn
  • ca 1 1/4 dl vatten
  • 1 tsk psylliumfrön
  • ½ tärnat äpple
  • 1 skivad banan
  • 1 ägg (kan uteslutas)
  • 1 dl skivad färska jordgubbar
  • 1 nypa mineralsalt + mald kanel
  • (vegetabilisk) mjölk
Blanda quinoaflingor, havregryn, vatten och psylliumfrön i en kastrull. Koka i ca 5 min eller tills vattnet kokat in. Rör sist ner ett ägg. Smaksätt med en nypa salt och malen kanel. 

Lägg i en djup tallrik; tärnat äpple, skivad banan och jordgubbar. Lägg i gröten i frukten och slå på kall mjölk. Avnjut!
Receptinspiration från nLife.se

Glutenfritt: Välj rent havregryn för att få en glutenfri gröt.
Mjölkfritt.
Vegan: Uteslut äggvitan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar