26 februari 2012

Jordgubbsomelett

Det slog mig att det är fyra år sedan jag började blogga och sedan dess har jag gjort det från och till med vissa längre uppehåll.

Till en början var bloggandet mest ett sätt att få lite mer variation i matlagningen efter att mest ha kört på "säkra kort" och det gick bra och fick mig att finna så många nya smaker och kombinationer. Sedan dess har det bara fortsatt i samma spår och det är kul, hoppas att ni har funnit något recept som ni har tagit till ert hjärta eller fått inspiration?! 

Det är inte min avsikt att visa hur jag äter, utan snarare tipsa om sånt som jag tycker är gott och värt att testa, men det har ni nog redan förstått :)

En av de första rätterna/recepten som hamnade på bloggen var denna jordgubbsomelett, då fotad med en digitalkamera så omeletten såg inte så aptitlig ut som den är.

Jag äter sällan omelett, men jag försöker ändå att äta denna variant en gång per sommar, oftast till brunch. 

Sommaren är den perfekta årstiden för denna omelett, då det finns härligt goda jordgubbar att tillgå, gärna i det egna jordgubbslandet.

I omeletten på bilden använde jag härligt frisk pepparmynta som smaksättning, men basilika gör sig också bra ihop med jordgubbarna.

Innan jag loggar ut får jag ta och tacka er för att ni läser min blogg, kommenterar och inte minst för att ni har stått ut så länge :) Ha nu en underbar dag och ta hand om er! Kram!
Jordgubbsomelett (1 pers):
Vispa ihop 2 ägg med 1 msk mjölk och lite salt och peppar. Blanda försiktigt ner några skivade jordgubbar i smeten. Värm en stekpanna till medelvärme och häll i röran. Rör med stekspaden utifrån och in så att omeletten koagulerar jämnt. Lägg på ett lock/tallrik och låt omeletten stelna. Omeletten är klar när den fortfarande är lite lös på ytan. Strö på lite strimlad mynta. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar