3 januari 2012

Tekakor & Ägg- & kesomacka

Ägg-& kesosmörgås: Smöra brödet. Rör ihop keso med dill. Salta och peppra efter smak. Lägg ett skivat ägg, kesoröra och tomat på brödet. (Inspiration från Coop)

Det blev bakning igår, men inte av knäckebröd utan det blev tekakor istället. Tekakor och regn är en kombination som får mig att tänka på den tiden då jag gick på förskolan och vi skulle ha tisdagsutflykter. 

En gång regnade det så mycket att fröknarna beslöt att vi skulle ha picknicken inomhus, så då var det bara att ta fram sin termos med saft och tekaka med (svettig) ost och sätta sig på en filt på golvet. Låter kanske inte så gott eller mysigt, men är man liten så tycker man det, bara det är positiv stämning i övrigt.

Nog om det! Det här receptet på tekakor är, än så länge, det bästa receptet jag har använt, tekakorna blev så fluffiga och smakade som tekakor (fast godare), det här ska jag baka om.

Tekakorna kan ätas med vilket pålägg som helst, för de är neutrala i smaken, t ex kan du göra ägg- och kesomackan ovan eller bara ha smör och ost eller något.

Måste kila iväg, men ha nu en underbar dag! Tack till er som hängde med från min andra blogg till denna, det betyder mycket ska ni veta. Ta hand om er. Kram till er!

25 kakor: Värm 5 dl vatten till fingervarmt. Lös upp 50 g jäst i det fingervarma vattnet och tillsätt därefter 100 g (mjölkfritt) smör, 5 msk socker, ½ msk salt, 2 dl havregryn och 12 dl vetemjöl. Arbeta degen i ca 8-10 min. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timme.

Dela degen i 25 bitar och forma dem till runda bullar. Kavla ut varje bulle till en ca 1 cm tjock, rund platta. Lägg kakorna på bakplåtspappersklädda plåtar. Nagga varje kaka med en gaffel och låt dem sedan jäsa under bakduk i 35-40 min. 

Sätt ugnen på 250 grader (225 grader varmluft). Grädda tekakorna i mitten av ugnen i ca 5 min eller tills de har fått fin färg.

2 kommentarer:

  1. Hej! En sån handduk har jag me! Har börjat titta in hos dig ofta nu. Snart ska jag nog även våga baka eget bröd. Har aldrig gjort det:(

    SvaraRadera
  2. början på detta år har varit hur bra som helst och jag tror 2012 kommer bli en fantastiskt år med förändringar och positiva utmaningar som jag önskar att folk vågar möta :) jag är väldigt förväntansfull ;)

    men du.. jag har lovat sambon nu att jag ska baka dessa tekakor imorn men undar över att det står att man ska arbeta degen i ca tio minuter. menar du då att jag ska låta maskinen jobba med degen så länge eller har jag missuppfattat det? :s kram

    SvaraRadera