23 januari 2012

Surkålspaj

Med inspiration från ett reportage i "Mitt kök" (nr 2, 2012) gjorde jag en paj med surkål (!?!). Jag har länge funderat på att göra någon maträtt med just surkål och då dök bl a detta recept upp.

Surkål är nog lite av en produkt som antingen är hatad eller älskad. Personligen tycker jag om det, men som med allt annat är det viktigt att finna en bra sort, för det finns riktigt sura surkål också, och stöter man på den förstår jag att man inte gillar surkål.

Vågar du och gillar du paj, kummin och surkål så borde du testa den här pajen, för den blev riktigt god.

Surkål finner du i välsorterade livsmedelsbutiker samt på hälsokostbutiker. Smaklig måltid!
För en paj (4 port vid huvudrätt, ca 8 port för förrätt):  
Blanda ihop 3 dl vetemjöl, 125 g (mjölkfritt) smör och en nypa salt en skål. Tillsätt 3 msk kallt vatten och blanda ihop allt till en fast deg. Låt degen vila i kylen i ca 1 timme. Ta ut degen och platta ut den jämnt  i en pajform, ca 27 cm. 

Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Hetta upp smör i en stekpanna. Fräs vegetariskt bacon (Hälsans kök) i smöret. Tillsätt 1 msk hel kummin och ½ stor burk (á 700 g), avrunnen surkål (Tistelvind) och låt stå på plattan tills allt vatten har dunstat.

Fördela surkålsblandningen i pajskalet. Strö över 3 dl riven, smakrik (mjölkfri) ost. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 10 min. Ta ut pajen och häll på en blandning av (ihopvispat;) 2 dl (mjölkfri) mjölk, 1 dl (mjölkfri) grädde, 2 ägg, hel kummin, salt & peppar

Sätt in pajen igen och grädda i ytterligare ca 20 min. Ta ut pajen och låt den svalna något innan den serveras.

Glutenfritt: Ersätt mjölet med glutenfri mjölmix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar