23 januari 2012

Stärkande bovetegröt

Ny vecka, en vecka som för en del innebär att skolan sätter igång på allvar.

Jag fick en önskan om glutenfria recept här på bloggen, så idag bjuder jag på en god glutenfri gröt med en söt smak av russin kombinerat med kanel.

Gröten går bra att koka kvällen innan, så att du har gröt färdig att intas nästan omgående när du går upp, perfekt mornar då det är skönt med en längre sovmorgon.

På bilden åts gröten med "donuts-persika" och amerikanska blåbär, men ta de tillbehör du gillar bäst, i och med att gröten är mild så krävs det lite mer smakrika tillbehör. 

Det är roligt när ni skriver en kommentar om vad ni önskar se på bloggen, det gör att jag får ett hum om vilka ni är och så vet jag ju att några läser också :)

Nu måste jag göra mig redo att möta dagen. Ha en underbar dag och start på veckan. Ta hand om er! Kram!

2 port
  • 1 dl krossat bovete
  • ½ dl russin, gärna gula 
  • 1 msk helt linfrö
  • ½ msk loppfrö/psylliumfrö
  • 1 msk kanel
  • en nypa salt
  • 3 dl vatten
Lägg bovete och russin i en skål. Häll på ca 2½ dl kokande vatten. Rör om och sila bort överflödigt vatten. Tillsätt lin- och psylliumfrön, kanel och lite salt samt 3 dl vatten. Låt koka i ca 15 min. Stäng av plattan och låt gröten svalna innan den ställs kallt över natten. Värm gröten på morgonen och servera med mjölk eller alternativ. (Gröten kan även göras direkt på morgonen)  

Gröten håller sig ett par dagar i kylen.

1 kommentar: