31 januari 2012

Kesellascones

God dagens! Hoppas att er dag har fått en bra start!? Det har min, jag har hunnit med en hel del som behövde fixas.

Morgonen startade med gröt och scones som blev över från gårdagskvällen. Inspiration till sconesen fick jag från ett recepthäfte från Coop.

I receptet nedan står det att man ska använda amerikanska muffinsformar, men jag skulle rekommendera att du använder en smord muffinsplåt anpassad för stora muffins, för tar du pappersformar är risken att sconesen fastnar i pappret... Det går nog egentligen bra att klicka ut sconesen på en plåt med bakplåtspapper.

Nu måste jag kila vidare, men ni får ha en fortsatt bra dag! Kram!

8 scones
  • 1 burk kesella á 250 g alt. mjölkfritt alternativ
  • 3 dl filmjölk alt. mjölkfritt alternativ
  • 2 ägg
  • 6 dl vetemjöl (alt. hälften vetemjöl och resten t.ex. graham)
  • 1 dl vetekli
  • 1 tsk salt
  • 4 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Rör ihop kesella, mjölk och ägg. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, häll över vätskan och rör ihop till en smet.

Fördela smeten i amerikanska muffinsformar. (Vanliga muffinsformar är inte tillräckligt stadiga för denna deg.) Grädda mitt i ugnen 20–25 min.

Glutenfritt: Ersätt vetemjöl och vetekli med glutenfria alternativ t ex havremjöl och hirs-/quinoaflingor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar