10 december 2011

Röda kryddbollar & Apelsinbovete

Härom veckan frågade Johanna om jag ville göra recept till LivingGreen.se och det sa jag att det kunde jag göra. 

Då min kamera är sönder så blev det ett recept och bild som jag hittills inte hade publicerat. Nedan följer receptet ifall någon av er vill testa det.

Då jag skapade receptet hade jag precis varit på en höstmarknad och hade då bl a köpt färsk röd mangold som jag använde i apelsinbovetet, men nu när julen snart är här är det lättare att hitta färsk grönkål så ersätt mangolden med det eller färsk bladspenat.

Lingonsylt eller rårörda lingon gör sig väldigt bra ihop med bollarna och kryddpepparn som de har smak av. Värt att testa på vego-julbordet.

Kryddbollar, ca 20 stycken
  • 2 burkar sköljda och avrunna stora vita bönor (alt. 6 dl hemkokta)
  • 1 finhackad, liten rödlök
  • Rapsolja
  • 1 tsk mald kryddpeppar
  • Salt & peppar
  • 1 skalad, finriven liten rödbeta
  • ½ dl hackad persilja
  • Ev. (majs)mjöl
  • Olja, till stekning
Mixa bönorna till en slät massa. Hetta upp oljan i en stekpanna och fräs löken mjuk utan att den bränns. Blanda i löken, kryddpeppar, rödbetsriv, persilja, salt och peppar i bönsmeten. Blanda ev. i majsmjöl om smeten blir för lös. 

(För att bollarna ska hålla ihop bättre kan ev. 1 ägg alternativt "no-egg" motsvarande mängd 1 ägg blandas ner i smeten)

Forma ca 20 bollar av smeten. Stek bollarna, i omgångar, i en stekpanna. Servera bollarna som en del av julbordet eller som ensamrätt med t ex Apelsinbovetet och rårörda lingon.

Apelsinbovete
  • 2 dl krossat bovete
  • 4 dl vatten
  • En nypa salt
  • Saft och skal från en apelsin
  • 1 finhackad, liten rödlök
  • 2 dl hackad mangold/färsk grönkål
  • 1 dl sojagrädde
  • Salt & peppar
Lägg bovetet i en finmaskig sil och slå hett vatten över. Lägg bovetet i en kastrull och koka upp tillsammans med vatten och salt.

Koka bovetet på svag värme i ca 15 min. Blanda i apelsinsaft och –skal mot slutet så att det hinner koka ihop med bovetet. Ta av kastrullen från plattan och låt bovetet svalna något.

Hetta upp smör i en stekpanna och fräs lök och mangold mjukt utan att det tar färg. Blanda i bovetet och tillsätt grädden. Låt allt koka ihop. Smaka av med salt och peppar. Servera som tillbehör till t ex de röda kryddbollarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar