5 december 2011

Pajalagröt

En av mina grötfavoriter (vilka är många) är Pajalagröten. Jag tycker om den goda smaken av de torkade frukterna och den krispiga känslan/konsistensen från hela linfrön. 

Smakmässigt tycker jag att den påminner om en kräm som min mamma brukade koka på blandfrukt till mig när jag var liten. 

Då min mage, som sagt, inte mår så bra så har jag nu förberett en laddning Pajalagröt för att försöka att få magen att förhoppningsvis må bättre. 

Gröten går att förvara i kylskåpet så om man gör en stor laddning får man några goda mellanmål, kvällsmål och/eller frukostar.

Vill du testa en annan god gröt, som också är uppkallad efter en ort, och som smakar liknande Pajalagröten så kan jag rekommendera Ockelbogröten (receptlänk finns i bloggens receptarkiv), även den mycket god.

Pajalagröt- 4 port
  • 2 dl fiberhavregryn
  • 1 dl havrekli
  • ½ dl linfrön
  • ½ dl russin
  • ½ dl torkade katrinplommon
  • ½ dl torkade aprikoser
  • 7 dl vatten
  • ½ tsk salt
Hacka katrinplommon och aprikoser i små bitar. Blanda linfrö, russin, katrinplommonbitar, aprikosbitar, salt och vatten och låt stå över natten. Tillsätt havrekli och fiberhavregryn på morgonen. Koka blandningen i ca 5 min. under omrörning. Tillsätt mer vatten om det behövs. 
Färdig gröt kan förvaras i kylskåp i max fem dygn och värmas i mikrovågsugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar