8 december 2011

Oliv-& Kikärtsbiffar

Ja, då har antagningsbeskedet kommit och det blev som väntat, jag får invänta nästa besked och hoppas att turen är på min sida, i annat fall har jag åtminstone en kurs som jag kan läsa. 

Vet inte om ni som är vegetarianer har börjat tänka på vad ni ska äta då de andra äter julbord, men dessa biffar kan kanske vara något!? De är verkligen värda att göra en stor laddning av för de är riktigt goda och bl a perfekta att stoppa ner i lunchlådan.

Du kan även frysa in dem så att du kan plocka fram biffarna en dag när du inte orkar stå vid spisen eller dag då du har ont om tid.

Biffarna har en härligt god smak och sälta från oliver och fetaost samt en viss hetta från sambal oelek, något som jag gillar. Till hade jag bulgur, frön och Kung Markattas tomatpesto som jag fick möjlighet att testa för ett tag sedan. Mycket gott.

4 biffar
  • 1 burk kikärter, sköljda och avrunna 
  • 1 ägg el. motsvarande mängd no-egg
  • 1/4 dl ströbröd 
  • 1 liten rödlök, finhackad
  • ½-1 tsk sambal oelek
  • en nypa salt
  • en nypa svartpeppar 
  • ca 1/3 burk (Jag tog Kung Markattas gröna oliver) , urkärnade och grovhackade
  • 50 g (löpfri) äkta fetaost
  • smör el. mjölkfritt alternativ, till stekning
Glutenfritt: Välj glutenfritt ströbröd.

Mixa kikärterna med ägg, lök, sambal oelek, salt och peppar i en matberedare till en smet. Blanda ner olivhacket och smulad fetaost. Forma till biffar och stek i smör, ca 5 min/sida. 

Servera biffarna med t.ex pasta, quinoa, ris eller vad man själv önskar.
Inspiration från Coop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar