12 december 2011

Kalljästa apelsinfrallor

Jag tänkte att ni kanske vill testa brödet som är med på frukostbilden från i morse!? Det här är ett bröd som smakar helt underbart och så är det så bra att du kan få nybakat bröd även en vardagsmorgon, för dessa frallor är nattjästa. Det blir lite som bake-off bröd!

Frallorna har en förnimmelse av apelsin. Mycket goda, lättbakade och med en krispig yta. 

Jag har ingen bakmaskin så jag ältar degen för hand i ca en kvart när jag bakar dessa, men det är värt den tiden för resultatet efter bakning är väldigt bra. Har du en bakmaskin blir brödet säkert ännu luftigare i och med att degen blir väl genomgången då. Värda att testa är de i alla fall.

ca 15 st
  • 25 g jäst
  • 5 dl Havregurt
  • 1 msk flytande honung
  • 1 tsk salt
  • rivet skal från en apelsin
  • 2 dl kruskakli
  • 2 dl grovt rågmjöl
  • 8 dl vetemjöl
Smula jäst i en bunke. Häll i Havregurt och rör tills jästen löst sig. (Använd helst maskin). Häll i honung, salt och apelsinskal, blanda väl. Tillsätt kruskakli, rågmjöl och vetemjöl lite i sänder. Arbeta kraftigt i maskin 10 min eller 15 min för hand. Sätt plastfolie över bunken och låt jäsa i kyl över natten, ca 8-16 tim.

På morgonen sätter du ugnen på 250 grader (225 grader varmluft). Häll ut degen på mjölat bakbord. Knåda inte. Tryck ut degen till en 2-3 cm tjock platta och skär 15 rutor. Placera dem på bakpappersklädd plåt och pensla med vatten. Strö över lite mjöl och grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna på galler.  

Därefter är det bara att njuta av varmt nygräddat bröd till frukost! 
Recept från Oatly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar