9 december 2011

"Hälsokockens julgröt"

 Rårisgrynsgröt m. kanel & kokossocker.

Till skillnad från "vanlig" risgrynsgröt så är den här gröten kokad på råris.Det är lite roligt med variation tycker jag, dessutom hade jag lite råris kvar i en burk så nu har även den ingått i mitt projekt "rensa i skåpen".

Jag kokade gröten på ekologisk gammaldags mjölk. Satsa gärna på en fet mjölksort när du kokar gröten, det ger en mer krämig karaktär. Du kan även ha i lite grädde för extra krämighet.

Den här gången kokade jag en rejäl laddning så att jag kan göra Ris á la Malta eller risifrutti i helgen, eller kanske redan ikväll, får se vad jag känner för.

I övrigt denna dag ska jag pyssla lite här hemma, det är utfärdat en klass 2 varning i den del av landet jag bor, så att gå ut är otänkbart och jag vill inte gå ut heller för det stormar och regnar.

Ta hand om er och ha en underbar start på helgen. Jag hoppas att ni har bättre väder än vad jag har!?! Kram!

4 port
  • 2 dl råris
  • 4 dl vatten
  • 12 dl (mjölkfri) mjölk
  • 1 kanelstång
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk (mjölkfritt) smör
  • mandlar
  • salt
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull och tillsätt råris och vatten. Koka upp och låt koka 20 min. 

Lägg i kanelstång, mandel och vaniljsocker. Tillsätt mjölken i omgångar och rör om för att undvika att gröten bränns. Koka på medelvärme under lock i ca 1 timme. Smaka av med salt. Servera med kanel, bär och mjölk. (Recept från Risenta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar