2 december 2011

Havrekligröt

Gröt kokad på havrekli ger lite variation till den annars kanske så vanliga havregrynsgröten. Kanske inte någon skillnad smakmässigt, men till konsistensen. 

För några månader sedan byggde min butik om och då sålde de ut vissa varor, varav havrekli var en av varorna. Mat till nedsatt pris gillas av mig, därför hamstrade jag några påsar för ekologiskt brukar vara dyrare än "vanligt".

En av mina favoriter att toppa gröt med är, som på bilden ovan, kombinationen philadelphiaost, amerikanska blåbär och jordnötssmör.

På bilden är gröten dessutom kokad på havredryck, vilket ger en ännu godare gröt. Värt att testa och funderar med annat gryn än havrekli. Nu får ni ha en underbar start på helgen. Ta hand om er! Kram! 

Grundrecept på havrekligröt (1 port): 
Blanda 2-2½ dl vatten, 3/4 dl havrekli, en nypa salt i en kastrull. Koka under omrörning i 5 min. Lägg upp i en djup tallrik och toppa med valfria tillbehör. Servera med mjölk eller alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar