6 december 2011

Grönkålspaj

Grönkål är något som jag tycker är väldigt gott. Jag brukar stuva den som en variation till spenat. Nu när julen är här finns det gott om grönkål i butikerna så passa på, dessutom är det säsong för svensk grönkål nu i december.

I den här goda pajen har grönkål fått samsas med en riktigt smakrik ost (det gäller att du använder en smakrik ost eller äter pajen med annat, annars blir det inte så mycket smak)

Pajen är en riktigt höjdare att ha med på julbordet, inte minst om man är vegetarian. Hoppas att det smakar! Ytterligare recept på grönkålspajer finns HÄR och HÄR [länkar].

1 form
Pajdeg
  • 125 g smör
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • ½ dl grahamsmjöl
  • 2 msk vatten
Fyllning
  • smör
  • 2-3 gula lökar, hackade
  • 300 g fryst hackad grönkål
  • salt och peppar
  • ½ liten burk keso 4% á 250 g
  • 2 dl mellangrädde
  • 3 ekoägg
  • 2 dl riven smakrik lagrad ost, t.ex cheddar
Pajdeg: Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 22 cm i diameter. Nagga med en gaffel och ställ in i kylen i minst 30 min.

Fyllning: Fräs lökhacket i smör. Tillsätt grönkålen och låt den puttra med i några minuter. Smaka av med salt och peppar. Förgrädda pajskalet i ugnen i 10 min. Fördela grönkålsblandningen i pajskalet. Strö över osten. Vispa ihop keso, grädde och ägg. Häll äggblandningen i skalet.  Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 35 min. Servera som del av julbordet eller som den är med t ex kallskuret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar