29 november 2011

Snabba brödet

Jag vet att det blir en massa recept, men nu när kameran är kaputt så finns det inte så mycket annat jag har foton på, eller jo, det finns det, men det är mest sommarbilder och liknande.

Jag tänkte ge lite boktips under denna vecka för jag har även beslutat mig för att rensa i min bokhylla och det innebär att jag ska läsa de böcker som jag har samlat på mig under mitt liv. 

Det där med läsande går i perioder för mig. Vissa månader avverkar jag flera böcker för att sedan inte läsa mer än en bok på ett år... 

Nog om böcker för stunden! Idag är det fortfarande snö på marken och runt nollan så det är rätt behagligt om man klär sig rätt. 

Morgonen startade med värmande gröt med havrekli som är näst på tur att lämna skåpet. För att snabba på skåprensningen så gjorde jag ett bikarbonatbröd igår. Receptet följer nedan, men det som är så bra med denna typ av bröd är att du kan blanda i de mjöler, nötter, frön och torkade frukter som du har hemma! Morot i brödet gör det saftigare.

Nej, nu ska jag göra mig iordning, men ha en underbar dag nu! Kram!
1 bröd
  • 5 dl filmjölk
  • 1 dl mörk sirap
  • 2 morötter (ca 2 dl), grovt rivna
  • 1 dl torkade dadlar, strimlade
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl cashewnötter, grovhackade
  • 1 dl havrekross
  • 1 dl krossat bovete
  • 1 dl veteflingor
  • 2½ dl dinkelmjöl
  • 2½ grahamsmjöl
  • ½ dl fint rågmjöl
  • 1 dl hela linfrön
  • 1-2 msk pepparkakskrydda
  • ½ msk salt
  • ½ msk bakpulver
  • ½ msk bikarbonat
Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Blanda filmjölk med sirap och morotsriv i en bunke. Blanda de övriga ingredienserna i en annan stor bunke och rör därefter i filmjölksblandningen. 

Smörj en limpform väl och häll i smeten. Grädda brödet i mitten av ugnen i ca 50 min. Ta ut och låt svalna innan du skär i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar