8 november 2011

Äppelgröt

Favorit i repris kan jag nog kalla den här gröten, för den är både god och en gröt som har tillagats flera mornar sedan jag för första gången fann receptet. 

Jag tycker att den här gröten har en god balans mellan syrlighet, sötma och kanelsmak, tre kombinationer som är perfekta på hösten.

Jag har insett att det blir en hel del recept även i denna blogg, men då får det väl vara så, mat är gott och mat ska man ha, så hittar ni något recept som tilltalar er så testa vetja! Blir det för mycket recept får ni väl säga till.

Idag blir det en härlig dag med lunch och trevligt sällskap i grannstaden. Kameran åker med, så jag får se om det blir några bra foton som kan hamna här på bloggen. Ha nu en underbar dag!  Kram!
2 port
  • 1 dl konc. äppeljuice
  • 3½ dl vatten
  • 2 dl (fiber)havregryn
  • ½ tsk malen kanel
  • en nypa salt
servering
  • (mjölkfritt) smör
  • agavesirap el. flytande honung
  • (mjölkfri) mjölk
  • grovt rivet äpple
Blanda juicekoncentrat, vatten, havregryn, kanel och salt i en kastrull. Koka upp och koka på medelvärme ca 5 min under omrörning. Servera med smör, honung, grovt rivet äpple och mjölk eller mjölkfritt alternativ.

Micro: Blanda juicekoncentrat, vatten, havregryn, kanel och salt i en rymlig skål eller bunke. Tillaga i mikro på full effekt ca 2 min.
Recept från Arla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar