28 november 2011

Amarantgröt m. aprikoser, kardemumma & apelsin

Ny vecka, nya tag och nya möjligheter! Idag väntar frissan och därefter ska jag nog köpa brödkryddor så att jag kan baka något gott bröd.

Idag ligger det snö på marken, tyvärr är det blask som har frusit till is och inte fin pudersnö. Visst hade det varit härligt med sol, sommar och frukost utomhus istället!?! Det tycker i alla fall jag...

Näst på tur att lämna skåpet är amarantflingor. Amarant är något som jag sällan använder och det därför att jag inte vet vad jag ska använda den till, men för några månader sedan hittade jag ett grötrecept i  Mersmak, KFs medlemstidning, och blev nyfiken på att testa det.

Gröten på bilden är, förstårligt nog, från i somras, men eftersom min kamera inte mår så bra så tar vi sommarbilden istället.

Den här gröten är mycket smakrik, god och fri från gluten. Amarantflingor finner du i välsorterade hälsokostbutiker och i välsorterade livsmedelsaffärer (jag fann dem på Coop). Jag tog yoghurt och mjölk (ej på bild) till, men bara mjölk eller mjölkalternativ är också gott.

Nu måste jag kila iväg, men ha en underbar start på er vecka. Hoppas att ni inte blåser bort i stormen eller att ni får problem i trafiken pga. den. Ta hand om er! Kram!
Amarantgröt med aprikoser, kardemumma och apelsin- 2 port.
  • 6-8  ekologiska torkade (osvavlade) aprikoser, finhackade
  • 3 dl vatten
  • 2 dl amarantflingor
  • en nypa salt
  • 2 krm  kardemummafrön, nystötta (mald kardemumma går också bra)
  • 1 msk rivet apelsinskal från en ekologisk apelsin
  •  ½ dl pressad apelsin
Lägg aprikoserna i en kastrull, koka upp 3 dl vatten och häll det över aprikoserna. Låt stå ca 10 min. Tillsätt amarantflingorna till kastrullen. Koka upp flingor, aprikoser och salt. Koka i ca 5 min, tills det blivit en gröt.Tillsätt kardemummakärnor, apelsinskal och pressad apelsin. Lägg upp i tallrikar och servera med t.ex. bär, frukt och mjölk/yoghurt.

Tips! Du kan använda smaksättningen i receptet till din vanliga gröt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar